29. 07. 2013Aktualizován seznam akcí pro rok 2013 a přidány fotografie z již proběhlých akcí |
14. 09. 2012Zveřejněny fotografie posledních akcí |
Vznik:
Zánik:
Kódové označení:
Motto:
10. 7. 1940; Duxford
15. 2. 1946; Praha
NN
WE FIGHT TO REBUILD
(BOJUJEME ZA OBNOVU)
Vznik perutě se datuje na 10. 7. 1940, kdy vydalo britské ministerstvo letectví rozkaz k zformování No. 310 squadron. Jako základna pro novou jednotku mělo sloužit letiště v Duxfordu v hrabství Cambridge pod velením No. 12 Fighter Group (12. stíhací skupina) spadající pod velení Fighter Command (stíhacího velitelství). Prvním velitelem squadrony se stal S/Ldr Alexander Hess, britskou stranu zastupoval S/Ldr.George D. M. Blackwood. První letouny typu Hawker Hurricane Mk.I dorazily 19. července 1940 a ihned byl zahájen výcvik československých pilotů. 17. srpna 1940 většina personálu perutě výcvik dokončila a peruť byla uznána bojeschopnou.
Svojí premiéru si squadrona odbyla 26. srpna 1940. Utkala se se skupinou bombardérů Dornier Do 17 s doprovodem Messerschmittů Bf 109 a Bf 110. Jednotka sestřelila 3 protivníky, ale dva letouny ztratila a dva piloti byli zraněni. Od září 1940 byla peruť součástí Duxford wing, který vedl slavný beznohý britský pilot Douglas Bader. Od konce října 1940 až do poloviny roku 1941 prováděla squadrona spíše noční lety nad Anglií, protože Luftwaffe začala s nočními nálety na britská města.
26. června se peruť přesunula na letiště Martlesham Heath na východoanglickém pobřeží. 18. - 20. července se peruť přesouvala až na daleký sever do Skotska na letiště Dyce. 21. října dorazily první nové letouny Spitfire Mk.IIA, které ale byly rychle staženy a nahrazeny verzí MK.VB. Po přezbrojení v polovině prosince se squadrona opět přesouvala, ale tentokráte na jih do Anglie, aby se zapojila do útočných operací RAF nad okupovanou Evropou. V zimě 1941/1942 prováděla jednotka spíše hlídky nad konvoji a ochranu proti průzkumným fotografickým letounům Junkers Ju 88. 7. května 1942 byla No. 310 squadron RAF přesunuta na základnu Exeter, kde se v té době formoval československý wing složený z No. 310, 312 a 313 "Czechoslovak" squadron.
V červnu 1943 byl celý wing stažen z bojů z důvodu únavy a byl přesunut na letiště Castletown. Zde squadrona hlídkovala nad loděmi Home fleet (britské domovské flotily) na strojích Spitfire HF Mk.VI. Dne 21. září 1943 se squadrona opět přesunula na jih vyzbrojena letouny Spitfire Mk.VB/Mk.VC. 8. listopadu 1943 byla jednotka v rámci československého wingu začleněna do No. 84 Group 2nd Tactical Air Force (taktická letecká armáda), která měla podporovat vylodění v Normandii. 20. ledna 1944 začala squadrona dostávat nové letouny Spitfire Mk.IXC a poté se z Ibsley přesunula do Mendleshamu. Brzy byla znovu přesunuta a to na letiště Appledram.
Od 13. června se jednotka přeškolovala na nové letouny Spitfire Mk.IXE, které se na podporu pozemních vojsk hodily více. 3. července ale byl československý wing vyňat z podřízenosti 2nd TAF a byl převelen do Air Defence of Great Britain (Vzdušné obrany Velké Británie). 27. srpna 1944 byla squadrona umístěna na základně North Weald odkud létala s letouny Spitfire Mk.VB, které ale brzy vyměnila za Spitfire Mk.IX. Podílela se i na podpoře jednotek parašutistů vysazených v Holandsku v rámci operace Market-Garden. 27. února se peruť přemístila na letiště Manston. Poslední akce, které se No. 310 "Czechoslovak" squadron zúčastnila byla operace Varsity - spojenecké překročení Rýna.
Během své pětileté válečné historie, drží 310. čs. stíhací peruť několik primátů. Byla to jednotka, která nejdéle působila ve svazku RAF a z našich perutí zaznamenala největší skóre v počtu sestřelených nepřátelských letadel, což činilo 54 a 1/2 jistých plus 4 střely V-1, 20 sestřelů pravděpodobných a 32 poškozených nepřátel. Bohužel tyto úspěchy byly zaplaceny smrtí 31 pilotů.
Použité zdroje: http://druha.svetova.cz/clanky/letecka-valka/ceskoslovensti-piloti/
http://spitfiresite.com/2010/07/battle-of-britain-1940-czech-310-squadron.html
http://aces.safarikovi.org/victories/czech-v1.html
http://cs-letci.com/